BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, March 13, 2011

Pray for Japan.

Langit menjadi semakin keruh. Ketulan-ketulan asap kelihatan cepat merebak ke seluruh ruang udara. Runtuhan rumah dan bangunan kian membukit tingginya. Puluhan ribu besi bergerak ciptaan manusia bergelimpangan penuh debu permukaannya. Api merah yang membakar nyawa, gelung ombak menelan pepohonan rimbun. Angin kencang meniup cengkaman rumput. Akhirnya, apa lagi yang bersisa? Tangisan dan jeritan penuh bermohon pada Sang Pencipta.


Hakikatnya, kita bukan sesiapa untuk menghukum mereka. Allah, Tuhan manusia! Maka dia yang berkuasa. Biarlah apa pun yang menjadi punca bencana ini, biar kita yang melihat mengambil iktibar bukannya mengeji. Bukankah kadangkala dengan melihat derita dan sengsara orang lain bisa membuat kita terfikir bahawa dunia ini bukan milik kita dan hidup ini hanya sementara? Aku pernah bilang, ini bukan bukti ketidakadilan Tuhan. Ini adalah rencana kehidupan yang memberi adil pada setiap manusia yang berfikir.

Ya Allah yang Maha Pengampun, andai letupan ini adalah letupan ammarahMu pada kami yang leka dalam keasyikkan duniaMu, maka kau ampunkanlah kami dan jauhkanlah kami dari keasyikkan itu. Ya Rabbi, jika limpahan ombak ini adalah untuk membasuh dosa kami, lalu kau hilangkanlah segala daki yang melekat pada hati-hati kami dan kau hindarkanlah kami dari berbuat dosa lagi. Ya Tuhan, kalau gegaran ini adalah untuk menjentik getar kekuatan dalam jiwa kami untuk kau uji, maka kau tiupkanlah kekuatan yang berpanjangan untuk kami tempuh hidup ini.

Ya Allah Ya Tuhan kami, selamatkanlah saudara-saudara kami dari segala bencanaMu di dunia dan di akhirat. Amin Ya Rabb!

1 Comment:

Anonymous said...

amin..