BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 01, 2011

Kecil-Besar

Cita-cita besar adalah untuk orang yang besar pengharapannya. Cita-cita besar bergabung dengan keyakinan yang besar pada Yang Menciptanya. Cita-cita besar termuncul di hujung kisah berapa besar taburan usahanya. Cita-cita besar selalu besar kesannya.


Tatkala manusia besar bisa mendapatkan yang besar-besar, tidak ada penafian dari Tuhan untuk manusia sekecil kita merasa nikmat yang besar-besar juga. Namun selalunya dalam ruang kecil dan terasing, manusia sekecil kita ini lebih cenderung untuk memilih yang kecil-kecil. Kononnya selesa dengan apa yang didapati tetapi kerapnya kerana takut tak terdaya memikul yang besar- yang selalunya berat, takut tak larat!

Hakikatnya, ini semua pilihan dan kemahuan. Sentiasa bercita-cita besar tanpa usaha yang besar itu menakutkan bagi semua manusia- kudrat tidak diguna, kemahuan sentiasa ada. Tapi tewas dengan takut untuk bercita-cita besar adalah lebih mengerikan untuk manusia sekecil kita. Lihat, bukan Tuhan yang menafikan tapi kita- manusia sekecil kita.

0 Yorum var: