BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, November 27, 2009

Nothing Special.

I am arrived home just now from Kedah. A big tired but still I boleh online untuk update this lovely blog. Well, esok Raya Haji but I feel like nothing. Macam takde apa-apa yang special untuk Raya Haji. Mungkin sebab tak semeriah Raya Syawal. Dan mungkin juga sebab tak se-excited masa nak sambut Syawal. Maklumlah kali ni takde pun puasa sebulan sebelum Raya. Memang macam tu, Raya Haji selalunya jadi Raya yang kurang meriah compared to Raya Syawal. Walaupun sebenarnya it should be vice versa. Tapi lantak lah, nak buat macam mana. Ni semua tentang perception orang kita.


And as for me, nothing different. Sebab kedua-duanya sama. Sambut atau tidak, I am still all alone. I jarang dapat beraya dengan orang tersayang disisi. Bukan sebab kampung jauh or rumah jauh atau pun sebab lain agama yang menyebabkan kami jarang beraya bersama. Tapi sebab dia takde, dia dah pergi. Dia dah hilang dari hidup I, tapi bukan hilang dari hati I. I jarang dapat beraya dengan senyuman penuh di muka. Mungkin orang akan kata I happy. Ye, I happy sebab setiap kali Raya I boleh jumpa all the cute cousins. Tapi itu bila bersama cousins. Bila diorang dah takde, dah balik, I rasa seperti kehilangan. I rasa sunyi. But it's okay sebab I tahu inilah kehidupan.

At least I tak selalu rasa gembira. Takut kalau tiba-tiba rasa sedih, I tak boleh nak handle. Atau mungkin kalau tiba-tiba bahagia tu hilang sekelip mata, I jadi separuh gila. Itu mungkin hikmah besar yang tersembunyi. Sebab tu Tuhan takkan berikan kita kebahagiaan yang macam dalam cerita-cerita fairy tale. Sebab Tuhan taknak, bila kesedihan yang sikit datang pada kita, kita akan mudah melenting. Walhal, orang lain melalui kesedihan yang lebih besar, yang lebih dasyat. Jadi, I masih mampu bersyukur walau pun hari-hari akan ada air mata yang bergenang. Tapi I bersyukur sebab sekurang-kurangnya, air mata I belum kering dan belum puas untuk keluar.

So, erti pengorbanan kali ni mungkin I sandarkan pada pengorbanan dalam kehidupan. Kita selalu kata yang kita sanggup berkorban apa saja untuk orang yang kita sayang. Tapi selalunya apa yang kita ucap takkan kita mampu lakukan. Sebab pengorbanan yang kita buat, biasanya akan jadi dengan sendirinya tanpa perlu kita minta atau ucap dengan kata-kata. Bukan kah dengan berkorban perasaan untuk orang yang kita sayang satu pengorbanan yang cukup besar? I yakin ia sangat besar. Sebab I hanya manusia biasa yang tak mampu untuk korbankan segala-galanya.

p/s; Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua. :)

11 Yorum var:

Sharinginfoz said...

selamat hari raya.. klau bosan singgah le sini

lia hani said...

dei......~
rndu ko .
hei .
slamat hari rye haji ;)
rda,

lia hani said...
This comment has been removed by the author.
FS said...

eh darling ! janganlah selalu sedih x seGHOnokkk tau , nnt cpt tua babe mulut tu asyik melengkung kat bawah , okay ? ;)

selamat hr ry korban =]

Unknown said...

selamat hari raya korban.
aku de komen entry ko yg bwh ni. :)

be strong bebeh.

13may said...

selamat hari raya

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

sharinginfoz, Thanks. :)

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Afilya, hey. Rindu kau jugak okay.

Thanks sayang. :)

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

FS, haha. banyak lah kau bebel. ;p

thanks okay.

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Feeqa, aku dah tengok dah.,
thanks babe. :)

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

13may, thanks. :)