BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 08, 2011

Ar-Rahman

Benarlah Tuhan itu Maha Pemurah. Sedar atau tidak, dalam kehidupan seharian kita ni terlalu banyak ruang kebaikan yang Allah buka buat kita. Contohnya, kalau kita duduk di dalam komuter kemudian datang seorang tua dengan barang yang banyak, lalu kita menjemput si tua itu untuk duduk di tempat kita. Begitu juga bila kita nampak orang buta berjalan seorang diri, lalu kita pergi menolongnya menuju tempat yang dia ingin pergi. Mudah, tetapi itu adalah ruang kebaikan yang akhirnya menambah pahala kita.


Saya yakin, Islam adalah agama yang mudah dan meluas. Pelbagai pintu kebaikan yang tersusun dihadapan kita untuk kita pilih, buka dan masuk. Dalam konteks yang lebih besar, saya selalu percaya jihad itu banyak caranya. Ia bukan sahaja menuntut kita untuk berbaris dalam saf pahlawan, memegang senjata, atau memakai baju tentera. Jihad lebih daripada itu semua. Bukankah seorang guru yang mengajar demi membangunkan Islam itu dikira sebagai jihad? Atau seorang pelajar yang belajar demi agama tercinta?

Apa pun, ia sebenarnya bergantung pada niat untuk setiap amal yang kita lakukan. Saya selalu berkeinginan untuk melakukan kebaikan kepada manusia, dari sekecil-kecil perkara sehingga perkara yang paling besar yang saya mampu. Dan Alhamdulillah, saya tahu Tuhan punya rencana. Pelbagai jalan yang terhampar di hadapan saya untuk saya beroleh pahala kebaikan dariNya. Rencana ini cukup indah, memberi rasa syukur yang tidak terhingga menjadi seorang manusia yang boleh dikatakan cukup serba-serbi kalau hendak dibandingkan dengan ramai lagi manusia yang menderita di luar sana.

Alhamdulillah, sekarang saya sedang menguruskan sebuah program Developing Soft Skills di sebuah Fosterhomes yang menempatkan anak-anak Sarawak. Mereka ini dihantar oleh ibubapa ke Semenanjung untuk mendapatkan pendidikan dengan lebih mudah. Kerana jiwa mereka masih terlalu bersih dan suci, saya jadi tertarik. Saya mahu menanamkan pada jiwa setiap daripada mereka tentang berjihad itu bukan pada pedang mahupun senapang sahaja. Tetapi pada penulisan dan juga kalam yang kita ucapkan. InshaAllah, jika rezeki Tuhan itu memang untuk saya, program ini akan berjalan dengan lancar. Saya percaya ini jihad, mohon didoakan. Amin Ya Rabb.

2 Yorum var:

Mohd Kamil said...

Allah memberikan rezeki n nikmat pada semua makhluknya, ini menunjukkan Allah itu maha pemurah..

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Indeed. (: