BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, January 14, 2011

Sabarlah hati.

Alunan Ar-Rahman mengejutkan aku dari tidur. Ini adalah deringan jam loceng yang sangat indah, yang sesekali menerbitkan jernih kaca di balik kelopak mataku. Fikiranku tidak melayang, tetapi aku tidak tahu kemana ia menghilang. Yang pasti ia bukan di sini. Ia seperti sudah pergi bersama ayat-ayat Tuhan yang baru aku dengar tadi.


Aku tidak mahu memburuk-burukkan tempat ini, kerana ini juga tempat aku meneroka ilmu. Cumanya, aku seakan tidak mampu untuk berada di sini lebih lama. Hatiku bukan di sini, jiwaku apatah lagi. Setiap hari berlalu begitu sahaja, tanpa ada memori yang aku tinggalkan dalam kotak fikiran dan ruang jiwaku.

Aku mahu menangis sekuatnya! Tapi aku tidak mahu kesedihan ini menjadi punca kesuraman ilmu yang sedang aku pelajari. Anehnya, di dalam ketidakmahuan ini air hangat itu tetap deras mengalir. Setiap aliran itu menceritakan kepayahan sekeping hati yang selalu menanggung sakit. Aku penat, tapi aku tidak boleh duduk berehat!

Azan sudah berkumandang, merdu suara muazin melafazkan keagungan Tuhan. Fikiranku masih belum di sini. Mungkin kali ini pergi bersama keasyikkan lafaz dan kesaksian manusia yang sedang berlari untuk ketemu dengan Illahi.

"Bukankah tidak ada balasan bagi amal yang baik melainkan balasan yang baik juga? Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhanmu yang kamu mahu dustakan?" (Ar-Rahman: 60-61)

Bersabarlah!

0 Yorum var: