BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, October 07, 2010

Rasailah kewujudan.

Usai mandi, segera Aminah mengambil tikar sejadah dan kain telekungnya di atas hujung katil. Lantas, Aminah menunaikan solat Asar yang sedikit terlewat gara-gara Facebook. Yea, Facebook. Laman kesukaan semua, yang (selalu) melalaikan.


Jam sudah menunjukkan tepat pukul 6.30 petang. Aminah masih berteleku di atas sejadah setelah sujud yang panjang. Matanya bergenang merah. Lalu ditadah tangan, matanya dipejam. Yang terdengar hanya esak. Doanya di dalam hati.

"Ya Allah, ya Tuhanku. Kau ampunkanlah dosa-dosaku, dosa kedua ibubapaku, serta dosa kaum muslimin dan muslimat." Matanya belum dibuka. Sendu yang kedengaran.

"Ya Allah, ya Rabbi 'Izzati. Layakkah aku digelar hambaMu? Sedang dalam gembira, tidak pernah aku letakkan Engkau dalam hatiku! Tika sedih, baru aku mula meraba mencari cahayaMu! Ya Allah, pantaskah sujud dan doaku ini didengari oleh Mu? Pantaskah aku menemui sinar kebahagiaan milikMu? Ya Allah, dosaku tinggi melangit! Taubatku ibarat sebutir pasir, layakkah aku menerima ampunMu? Wujudkah lagi peluang hidup bersyariat yang Engkau berikan dulu, sedang aku pernah lupa siapa Tuhanku!"

"Aku mohon Ya Allah! Tetapkanlah jiwa dan hatiku dengan rasa kasih pada agamaMu, dengan rasa rindu untuk RasulMu, beserta rasa cinta buatMu, Ya Tuhanku. Kau berikanlah belas kasihanMu jika tiada lagi kasihMu untuk ku. Amin Ya Rabbil 'Alamin."

Aminah membuka matanya. Diusap wajahnya lembut, lalu bingkas bangun melipat kain telekung dan tikar sejadah.

Hatinya berbisik, "Allah sentiasa menyediakan peluang yang luas untuk hambaNya! Aku yang perlu merasakan peluang itu wujud dan ada. Aku yang harus memberi peluang pada diriku."

4 Yorum var:

DOLCEshasha said...

peluang tuh memang ada weyy, i.allah.

Rabiatul Adawiyah said...

Sha, sentiasa ada kan. (:

Farhan Zafry--;LITHIUM said...

Ko tulis sndiri ek... aku dah ective lik blog ....

Peluang itu kita yg tentukan.....

Rabiatul Adawiyah said...

Paan, Alhamdulillah, aku tulis sendiri. (:

InshaAllah Paan. (: