BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, October 17, 2010

Tuhan, tetapkanlah hati kami.

Andrea Hirata

Saya baru sahaja selesai dengan sebuah novel pemberian seorang sahabat UiTM Kedah. Tajuknya Edensor, sebuah gambaran dalam desa khayalan karya seorang Indonesia, Andrea Hirata. Apa yang paling menarik perhatian saya mengenai novel tersebut adalah part "Pelajaran moral nombor sebelas: untuk mendapatkan wanita cantik, tapi bodoh, rupanya anda hanya perlu menjadi seorang provokatif.", "Pelajaran moral nombor tiga belas: jangan bicarakan keadaan negeri kita dengan orang ekonomi klasik." Sehinggalah pelajaran moral nombor berapa pun saya tidak perasan.

Tapi yang paling membuat saya bermenung, adalah tentang bagaimana Ikal (watak utama) dan saudaranya Arai yang sama-sama belajar di Eropah beriltizam tinggi untuk mengembara menjadi backpacker mengelilingi seluruh Eropah dan separuh benua Afrika dengan hanya berbekalkan wang menjadi street performers di setiap negara. Bukan penyanyi dengan gitar, bukan pakar magis, tapi menjadi manusia patung, patung duyung! Apa rahsianya, menakluk 1 setengah benua? Usaha, dan tidak putus asa.

Prof. Muhd Kamil Ibrahim

Nah, terus saya teringat sebuah ceramah sempena Hari Raya Aidiladha di UiTM Kedah juga. Penceramah adalah seorang bekas Timbalan Pengarah HEP UiTM Segamat, if I'm not mistaken. Juga penulis buku Travelog Haji, Prof. Muhd Kamil Ibrahim.

Beliau menceritakan sendiri pengalaman beliau yang sebelum ini kekurangan ilmu agama sehingga satu saat. Seingat saya ceritanya begini, beliau mengimpikan gelaran professor dan tanpa disangka impian beliau menjadi kenyataan. Hakikatnya, selama beliau memasang impian rupanya sang isteri tidak tinggal untuk bangun malam, bersolat hajat dan taubat, bermohon pada Allah untuk memenuhi impian suaminya setiap malam. Dari hari pertama beliau menyatakan hasrat, sehingga hari beliau dianugerahkan gelaran Professor. Keajaiban apa pula ini? Istiqamah.

Manusia

Saya langsung menyusun baris ayat yang pernah saya hafal di awal bangku sekolah rendah; istiqamah ialah berterusan melaksanakan perintah Allah. Kisah Ikal dan Prof. Muhd Kamil Ibrahim ini mungkin amat berbeza, namun dasar dan akarnya sama. Beristiqamah bermakna kita tidak berputus asa dengan melakukan usaha.Dan kerana istiqamah inilah, mengapa Allah tidak suka akan hambaNya yang mudah berputus asa tatkala jatuh menderita.

Manusia ini ramainya mahu dan tahu melakukan kebaikan, tapi selalu tidak tahu bagaimana untuk consistent melaksanakannya. Ramai yang tidak mahu melakukan kejahatan tetapi sering terdorong melakukannya. Mengapa? Kerana tiada istiqamah dalam mujahadah. Tiada ketetapan hati dalam usaha. Lalu saya betul-betul teringat pergkongsian seorang sahabat yang didatangkan dari rakannya seorang non-muslim, jikalau malam ini kita berdoa memohon sabar bukan semudah kita bangun keesokannya dan kita akan menjadi orang yang sabar, tetapi Tuhan mungkin akan memberikan kita ujian yang lebih berat lagi pada esok hari untuk memupuk rasa sabar dalam jiwa kita. Kurang lebih, begitulah. Maknanya apa? Istiqamah jalannya.

Allah

"Katakanlah, wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas (melakukan dosa), janganlah kalian berputus asa dari rahmat Allah..." (al-Zumar: 53)

Ingatlah sesungguhnya Allah itu Maha Pemurah, rahmatNya melimpah ruah, maka mengapa harus kita yang berpaling tadah? Ya Allah, tetapkanlah hati dan jiwa kami dalam mencari redhaMu. Amin Ya Rabb.

4 Yorum var:

as long as i am me said...

Prof . Kamil Ibrahim tuh ex pensayarah kat sini . pernah jugak dgr ceramah dye kat masjid UiTM segamat which is my U la kan . mmg best la dye bagi ceramah even dye bukan ustaz pon . memang dye citer tuh sume betul2 jadi kat diri dye . umo dye 40 tahun , bru dye sedar pasal agame sume . salute habis la . n dye citer tyme dye nak g haji or umrah , i pon ta igt . hari2 dye bngun mlam , mintak kat ALLAH . yg dye nak g sane . n then termakbul jugak . mase i dftar kat sini , dye da retired rasenyer .

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Oh really? Actually I pun tak berapa ingat cerita dia. Haha, kalau salah habislah kena saman. -___-

DOLCEshasha said...

thanks for your entry, buat aku terfikir. hehe

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Sha, I just wanna share. (: