BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, September 17, 2010

Perang! #1

Badar; perang pertama dalam sejarah Islam. Inilah dia perang untuk menguji keimanan, jatuhnya dalam bulan Ramadhan. Ramadhan juga adalah Ramadhan yang pertama. Setelah itu, berhadapan pula dengan perang Uhud. Perang yang berbaur dendam. Perang yang telah menyaksikan luka Rasulullah, yang melihatkan syahidnya Hamzah. Perang yang mengajar kita; benar orang tamak akan selalu rugi. Kemudian, perang ketiga dalam sejarah; Perang Khandak. Inilah masanya Salman al-Farisi, lelaki Parsi menerangkan strategi. Ya, Islam menang sekali lagi selepas Badar.


Selepas itu kita menyaksikan sejarah peperangan dalam Islam. Bagaimana Khalid al-Walid yang dilantik menjadi panglima tentera Islam, sehingga beliau dilucutkan pada zaman Umar al-Khattab. Yang sentiasa mahukan syahid namun matinya di atas baringan. Kita juga mendengar sejarah bagaimana Salahuddin al-Ayubi yang menakluk Jerusalem, menentang tentera Salib sehingga Islam berada di mercu, memayungi dua per tiga dunia.

Zaman berganti zaman. Konsep peperangan ini masih belum berakhir. Cuma kini mungkin ada sedikit bezanya. Kerana dulu, perang ini adalah semata perang dengan kaum Quraisy, Yahudi. Mungkin kerana dulu, perangnya lebih extreme. Dengan pedang, dengan kuda, dengan perisai. Sekarang? Masih berperang dengan kaum Yahudi. Tapi lebihnya pada ideologi. Manusia pandang Islam seperti tikus. Menikus pada hak sendiri. Tapi apa bezanya dahulu dan kini? Islam berperang dengan Islam sendiri. Sehingga suatu saat, manusia yang baru ingin mengenal Islam keliru tentang agama suci ini.

Wahabi, ahli sunnah wal jamaah, shiah. Pelbagai lagi. Solat pada arah yang sama, kaabah. Tapi kadang-kadang soal akidah pun sudah lain benar. Akibat terlalu banyak mengkaji, sehingga yang asas selalu dibiar ketepi. Pokoknya, umat Islam hari ini sudah tidak satu lagi. Masing-masing punya ideologi sendiri. Kepala keras mengalahkan batu. Hati pula yang batu. Sebab itu berlaku perang ideologi, kefahaman, kepercayaan. Perang lidah. Benarlah, lidah mampu mengheret kita ke neraka. Hanya dengan lidah, dan satu ayat memperolokkan Islam. Masing-masing tidak mahu kalah, masing-masing mahu pertahan hujah, akhirnya penduduk Palestin yang mengalah.

Islam itu mudah, untuk difahami, untuk diamali. Tudung itu wajib. Apa lagi?

p/s; Perlu banding bezakan soal akidah, soal ibadah, dan soal hati.
p/ss; Emo sikit bab tudung ni.

16 Yorum var:

qilamahadi said...

esok tk pegi ke rumah fara
bole lee jumpa
ngeeee
:)

Rabiatul Adawiyah said...

Tak lah sayang. Esok bas pukul 5.30. Balik Merbok bila?

EUNHYUKKIE's WIFE TO BE said...

tudung itu wajib. i likeee :D

beruang said...

1 malaysia ok x?
hehe

DyanaBangs said...

pengetahuan am :)

KNB said...

Nice punchline :)

naz said...

ohhhhh mann. thss isss nicee yaww

dylakamil said...

wohhhh gaya bahasa aku bg full mark wehh hehe

Rabiatul Adawiyah said...

Feeqa, haha. Maahad Maahad.

Rabiatul Adawiyah said...

Bear, err ang lari tajuk.

Rabiatul Adawiyah said...

Dyana, (:

Rabiatul Adawiyah said...

KNB, thanks. (:

anis said...

rda,corection.
bertudung tak wajib,menutup aurat tu wajib.
bertudung kalau pakai ketat2 singkat2 pon..hmm paham2 je lah kan?
:)

Rabiatul Adawiyah said...

Naz, thanks. (:

Rabiatul Adawiyah said...

Dyla, oh yeke? Haha. Thanks. (:

Rabiatul Adawiyah said...

Anis, rambut tu kan aurat. Jadi hukumnya tetap wajib. Bab adab dalam menutup aurat ni, lain cerita. (: