BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, May 16, 2008

buat sahabat-sahabatku..

sahabat...
sahabat kita,bukan seperti sahabat Rasul-Nya
yang seiring berjuang menegakkan agamaNya
sahabat kita tak sehebat sahabat Baginda
yang bisa menegur dan melemparkan nasihat mereka
sahabat kita selalu leka,selalu alpa dan terlupa
kekadang tak menjaga jiwa kita
begitu juga aku,menjadi sahabat kepada mu
sahabat...
tegurlah aku,makilah aku,jika itu terbaik untukku
jadilah cermin buatku
yang bisa menampar pipiku
agar aku benar-benar mendadi sahabatmu
sahabat...
aku damba syurga Illahi
aku ingin kejar Jannah-Nya
aku ingin sekali menarik tanganmu menuju ke situ
jadi,tegurlah aku sementara di sini
agar di sana kelak,kita tak saling menyalahi
agar,pabila ku lihat wajahmu
aku terkenang Rabbul-Izzati
kerana itulah SAHABAT sejati...
created by;me, myself

2 Yorum var:

qisti zahra' said...

Salam KMU dan Pencinta Kebenaran,

Saudari menyatakan:

"tntang hadith yg dikatakan..
yakin ke yg hadis tu benar2 shahih??
tak kira siapa perawinya,tp benar kah ianya shahih?"

Pertanyaan ini membimbangkan. Sebagai pelajar sekolah agama, kita tak wajar yang bertanya soalan sedemikian rupa. Kan kita belajar Ulum Hadis atau Mustalah Hadith. Ilmu hadis terbahagi 2. Ilmu riwayah dan Ilmu Dirayah.

Ilmu Riwayah adalah mengenai sifat adil para perawi. Untuk mengetahui sejauhmana keadilan mereka, kita gunakan kajian-kajian "jarh wat ta'dil". Apabila ulamak-ulamak mengakui sifat adil seseorang perawi, maka hadis yang diriwayatkan itu akan diberikan taraf kesahihannya, samada sahih, hasan, dhaif atau sebagainya.

Malangnya, bila saudari menyatakan "tak kira siapa perawinya", bermakna saudari telah bertindak bertentangan dengan disiplin Ilmu Hadis. Kedudukan perawi itu amat penting bagi menentukan kesahihan sesuatu Hadis yang diriwayatkan oleh perawi Hadis itu. Saya cadangkan saudari dapat merujuk perkara ini kepada Ustaz atau Ustazah di Maahad Kajang.

Dalam menentukan kesahihan sesuatu hadis, terdapat juga kriteria yang berbeza di antara disiplin-disiplin ilmu dalam Islam. Contohnya, dalam Ilmu Fiqh, ulamaknya menggunakan kriteria yang berbeza jika dibandingkan dengan kriteria ulamak Ilmu Hadith. Untuk lebih jelas lagi, Imam Hanafi menggunakan hadis-hadis yang tidak diterima sebagai sahih mengikut Imam Bukhari. Malahan, mazhab Hambali berpandukan kitab Hadis "Musnad Ibn Hanbal" jika dibandingkan dengan "Jamius Sahih" susunan Imam Bukhari. Pendek kata, apa yang dikatakan tidak sahih oleh Imam Bukhari, boleh saja diterima sebagai sahih oleh ulamak yang lain.

Contoh yang paling ketara lagi adalah mengenai Imam Hakim. Beliau telah menyusun kitab "Mustadrak Alas Sahihaini"(Tambahan kepada 2 Kitab Sahih Bukhari dan Muslim). Menurut Imam Hakim, hadis-hadis yang beliau nyatakan dalam kitab itu telah tidak dinyatakan di dalam kedua-dua kitab Imam Bukhari dan Imam Muslim. Tetapi bagi Imam Hakim, Hadis-hadis yang dinyatakan dalam kitab "Mustadrak" adalah bertaraf sahih mengikut kriteria Imam Bukhari dan Imam Muslim.

Ini bermakna kesahihan sesebuah hadis bukanlah hanya terhad kepada kitab hadis Imam Bukhari dan Muslim atau Sunan Sittah sahaja.

Begitu juga ulamak Tafsir. Imam Suyuti lahir setelah berkurun lamanya dari Imam Bukhari. Tentulah beliau telahpun sedia maklum dan telahpun mempelajari Ilmu Hadis jauh lebih baik dari mana-mana ustaz sekarang. Banyak hadis-hadis yang beliau nyatakan, tentulah telah melalui proses penapisan yang ketat sepertimana juga amalan Imam Hakim tadi.

Sikap kita sebagai orang yang tak berilmu tetapi terus cuba mendalami Ilmu Hadis, mestilah menghormati apa jua hadis yang diriwayatkan oleh ulamak-ulamak yang muktabar. Dalam kes perbincangan kita, kita kenalah memberi penghormatan yang sewajarnya kepada Imam Suyuti Asy Syafie yang menerima periwayatan Hadis-hadis berkenaan dari ulamak-ulamak sehingga kepada Sahabat Nabi saaw sebelum menyebut sabda Nabi saaw itu.

Kalaupun kita tidak bersetuju dengan makna zahir matan Hadis itu, cukuplah kita katakan hadis itu mempunyai takwil yang tidak kita ketahui lagi. Tanpa terus kita menolaknya. Pengkajian Ilmu Dirayah akan membantu kita menyelami makna sesuatu Hadis.

Demi kesucian Maahad Kajang yang dah banyak berjasa kepada abah, hormatilah apa jua hadis yang diriwayatkan oleh ulamak-ulamak muktabar.

Saudari menyatakan seterusnya:

"...yg kedua,kalau benar hadith itu shahih,adakah syiah yg ada sekarang ni benar2 syiah yg dimaksudkan oleh rasulullah?"



Pengiktirafan RasuLULLAH begitu tinggi kepada syiah. Oleh itu sukarlah saya atau sesiapa pun untuk menyatakan mana-mana kumpulan sebagai syiah.

Saya kemukakan kata-kata Imam Jaafar as Sadiq:

"Syiah Ali adalah orang yang:
1) menjaga perut dan kemaluannya;
2) hebat jihadnya;
3) bersangatan amal ibadahnya;
4) mengharap pahala Tuhannya;
5) takutkan siksa Tuhannya.

Kalau engkau melihat orang-orang seperti ini, mereka itulah syiah Jaafar [As Sadiq]."

Imam Jaafar Sadiq juga berkata:

"Janganlah kamu terbawa-bawa oleh mazhab-mazhab. Sebab, syiah kami hanyalah orang yang taat kepada ALLAH."

Saya rasa yang saudari maksudkan adalah orang-orang yang mengaku menganut mazhab syiah. Adakah mereka juga syiah Ali kw yang dimaksudkan Nabi saaw dalam hadis tu?

Kalaulah ada penganut mazhab syiah yang mengaku demikian, saudari sebutkan saja kata-kata Imam Jaafar Sadiq tadi. Pasti mereka tunduk malu kalau mereka bercita-cita untuk menjadi syiah Ali kw. Kalau mereka jenis ujub, mereka melenting, jelaslah mereka bukan syiah Ali kw.

Saudari menyatakan:

"sbb setahu sy,syiah ni ader syahadah sendiri.."

Eloklah kita memahami mereka sebelum menuduh mereka yang bukan-bukan. Dalam kitab doa mereka yang terkenal, "Mafatihul Jinan"(Kunci-kunci untuk Syurga-syurga) hanya menyebut kalimah "Syahadatain"(2 kalimah Syahadah) bila merujuk kepada syahadat. Sama macam mazhab kita jugak.

Dalam kitab Fiqh mereka, contohnya "Fiqh Al Imam Jaafar As Sadiq" karya Jawad Mughniyah, telah dinyatakan dengan jelas dan ijmak oleh semua ulamak Fiqh Jaafari bahawa kalimah "Asyhadu anna Aliyau WaliyULLAH" bukan bagian dari azan dan barangsiapa mengucapkannya dengan niat sebahagian dari azan, bererti dia telah membuat bid'ah dalam agama dan telah memasukkan sesuatu yang di luar agama ke dalam agama.

Saudari menyatakan lagi:

"lagi satu,ader satu perayaan yg mereka sambut,sgt melampaui batasan sebab sanggup mencederakan diri sendiri tanda merasai kesakitan ali..(lebih kurang la..)
so,sy harap penjelasan.."

Itu hanyalah budaya tempatan bukan ibadah. Setelah mereka berkuasa di Iran melalui Revolusi Islam, amalan sedemikian semakin berkurangan hasil tarbiyah ustaz-ustaz mereka. Begitu juga di wilayah kekuasaan HezbuULLAH di Lebanon.

Tetapi berbeza di Iraq, Pakistan, India dan Afghanistan yang kuasa politiknya tidak dipegang oleh ulamak. Amalan tersebut masih banyak. Biarpun ulamak-ulamak mereka telah cuba melarang, kesannya masih belum nampak walaupun berlaku pengurangan.

Elok juga kita muhasabah amalan kita. Kita berpuasa pun sebab nak merasai agar memahami penderitaan orang miskin yang kelaparan. Penghayatan kita tentunya lebih mendalam jika kita berpuasa demi memahami betapa deritanya Nabi kita saaw ketika dipulaukan selama 3 tahun oleh Quraisy Mekah. Sehinggakan umat Islam ketika itu memakan apa saja yang dirasakan basah di malam hari. Keesokan harinya, yang disangka basah itu rupanya tahi unta.

Kita berkhemah di hutan pun tentunya lebih bermakna jika kita ingin memahami betapa hebatnya pengorbanan tentera kita dan tentera Islam yang berjuang menegakkan agama kita.

Kita rasaikan apa jua kesakitan yang disimulasikan agar kita lebih memahami dan menghargai penderitaan orang lain yang mengalami penderitaan sebenar. Kita bangun tahajjud dalam keadaan mengantuk. Agar kita memahami betapa ibu kita tetap menninggalkan tidurnya biarpun badan letih dan mengantuk demi ingin menyusukan kita yang menangis laparkan susu ketika kita masih kecil.

Abah kata masa abah jadi pemidato Maahad Kajang, Ustaz Ghazali selalu berpesan,"Sebelum kita ingin membantah atau menyokong sesuatu hujah, fahamilah dulu hujah itu. Jika tidak, penghujahan kita takkan dapat pahala."

Semoga ALLAH mendekatkan kita lagi dengan maqam Taqwa. Doakan saya agar dapat bersolat tahajjud pada malam ini dan malam-malam berikutnya agar dapat saya rasai apa yang Nabi kita saaw rasai di keheningan malam yang sunyi.

Salawat

qisti zahra' said...

Salam FT dan Pencinta Kebenaran,

Berikut adalh koresponden saya dan Kami Penggerak Ummah(KMU). Mungkin ini adalah hasil doa Almarhum Imam Khomeini untuk generasi kami.

Salam KMU dan Pencinta Kebenaran,

Saudari menyatakan:

"tntang hadith yg dikatakan..yakin ke yg hadis tu benar2 shahih?? tak kira siapa perawinya,tp benar kah ianya shahih?"

Pertanyaan ini membimbangkan. Sebagai pelajar sekolah agama, kita tak wajar yang bertanya soalan sedemikian rupa. Kan kita belajar Ulum Hadis atau Mustalah Hadith. Ilmu hadis terbahagi 2. Ilmu riwayah dan Ilmu Dirayah.

Ilmu Riwayah adalah mengenai sifat adil para perawi. Untuk mengetahui sejauhmana keadilan mereka, kita gunakan kajian-kajian "jarh wat ta'dil". Apabila ulamak-ulamak mengakui sifat adil seseorang perawi, maka hadis yang diriwayatkan itu akan diberikan taraf kesahihannya, samada sahih, hasan, dhaif atau sebagainya.

Malangnya, bila saudari menyatakan "tak kira siapa perawinya", bermakna saudari telah bertindak bertentangan dengan disiplin Ilmu Hadis. Kedudukan perawi itu amat penting bagi menentukan kesahihan sesuatu Hadis yang diriwayatkan oleh perawi Hadis itu. Saya cadangkan saudari dapat merujuk perkara ini kepada Ustaz atau Ustazah di Maahad Kajang.

Dalam menentukan kesahihan sesuatu hadis, terdapat juga kriteria yang berbeza di antara disiplin-disiplin ilmu dalam Islam. Contohnya, dalam Ilmu Fiqh, ulamaknya menggunakan kriteria yang berbeza jika dibandingkan dengan kriteria ulamak Ilmu Hadith. Untuk lebih jelas lagi, Imam Hanafi menggunakan hadis-hadis yang tidak diterima sebagai sahih mengikut Imam Bukhari. Malahan, mazhab Hambali berpandukan kitab Hadis "Musnad Ibn Hanbal" jika dibandingkan dengan "Jamius Sahih" susunan Imam Bukhari. Pendek kata, apa yang dikatakan tidak sahih oleh Imam Bukhari, boleh saja diterima sebagai sahih oleh ulamak yang lain.

Contoh yang paling ketara lagi adalah mengenai Imam Hakim. Beliau telah menyusun kitab "Mustadrak Alas Sahihaini"(Tambahan kepada 2 Kitab Sahih Bukhari dan Muslim). Menurut Imam Hakim, hadis-hadis yang beliau nyatakan dalam kitab itu telah tidak dinyatakan di dalam kedua-dua kitab Imam Bukhari dan Imam Muslim. Tetapi bagi Imam Hakim, Hadis-hadis yang dinyatakan dalam kitab "Mustadrak" adalah bertaraf sahih mengikut kriteria Imam Bukhari dan Imam Muslim.

Ini bermakna kesahihan sesebuah hadis bukanlah hanya terhad kepada kitab hadis Imam Bukhari dan Muslim atau Sunan Sittah sahaja.

Begitu juga ulamak Tafsir. Imam Suyuti lahir setelah berkurun lamanya dari Imam Bukhari. Tentulah beliau telahpun sedia maklum dan telahpun mempelajari Ilmu Hadis jauh lebih baik dari mana-mana ustaz sekarang. Banyak hadis-hadis yang beliau nyatakan, tentulah telah melalui proses penapisan yang ketat sepertimana juga amalan Imam Hakim tadi.

Sikap kita sebagai orang yang tak berilmu tetapi terus cuba mendalami Ilmu Hadis, mestilah menghormati apa jua hadis yang diriwayatkan oleh ulamak-ulamak yang muktabar. Dalam kes perbincangan kita, kita kenalah memberi penghormatan yang sewajarnya kepada Imam Suyuti Asy Syafie yang menerima periwayatan Hadis-hadis berkenaan dari ulamak-ulamak sehingga kepada Sahabat Nabi saaw sebelum menyebut sabda Nabi saaw itu.

Kalaupun kita tidak bersetuju dengan makna zahir matan Hadis itu, cukuplah kita katakan hadis itu mempunyai takwil yang tidak kita ketahui lagi. Tanpa terus kita menolaknya. Pengkajian Ilmu Dirayah akan membantu kita menyelami makna sesuatu Hadis.

Demi kesucian Maahad Kajang yang dah banyak berjasa kepada abah, hormatilah apa jua hadis yang diriwayatkan oleh ulamak-ulamak muktabar.

Saudari menyatakan seterusnya:

"...yg kedua,kalau benar hadith itu shahih,adakah syiah yg ada sekarang ni benar2 syiah yg dimaksudkan oleh rasulullah?"

Pengiktirafan RasuLULLAH begitu tinggi kepada syiah. Oleh itu sukarlah saya atau sesiapa pun untuk menyatakan mana-mana kumpulan sebagai syiah.

Saya kemukakan kata-kata Imam Jaafar as Sadiq:

"Syiah Ali adalah orang yang:
1) menjaga perut dan kemaluannya;
2) hebat jihadnya;
3) bersangatan amal ibadahnya;
4) mengharap pahala Tuhannya;
5) takutkan siksa Tuhannya.
Kalau engkau melihat orang-orang seperti ini, mereka itulah syiah Jaafar [As Sadiq]."

Imam Jaafar Sadiq juga berkata:

"Janganlah kamu terbawa-bawa oleh mazhab-mazhab. Sebab, syiah kami hanyalah orang yang taat kepada ALLAH."

Saya rasa yang saudari maksudkan adalah orang-orang yang mengaku menganut mazhab syiah. Adakah mereka juga syiah Ali kw yang dimaksudkan Nabi saaw dalam hadis tu?

Kalaulah ada penganut mazhab syiah yang mengaku demikian, saudari sebutkan saja kata-kata Imam Jaafar Sadiq tadi. Pasti mereka tunduk malu kalau mereka bercita-cita untuk menjadi syiah Ali kw. Kalau mereka jenis ujub, mereka melenting, jelaslah mereka bukan syiah Ali kw.

Saudari menyatakan:

"sbb setahu sy,syiah ni ader syahadah sendiri.."

Eloklah kita memahami mereka sebelum menuduh mereka yang bukan-bukan. Dalam kitab doa mereka yang terkenal, "Mafatihul Jinan"(Kunci-kunci untuk Syurga-syurga) hanya menyebut kalimah "Syahadatain"(2 kalimah Syahadah) bila merujuk kepada syahadat. Sama macam mazhab kita jugak.

Dalam kitab Fiqh mereka, contohnya "Fiqh Al Imam Jaafar As Sadiq" karya Jawad Mughniyah, telah dinyatakan dengan jelas dan ijmak oleh semua ulamak Fiqh Jaafari bahawa kalimah "Asyhadu anna Aliyau WaliyULLAH" bukan bagian dari azan dan barangsiapa mengucapkannya dengan niat sebahagian dari azan, bererti dia telah membuat bid'ah dalam agama dan telah memasukkan sesuatu yang di luar agama ke dalam agama.

Saudari menyatakan lagi:

"lagi satu,ader satu perayaan yg mereka sambut,sgt melampaui batasan sebab sanggup mencederakan diri sendiri tanda merasai kesakitan ali..(lebih kurang la..)
so,sy harap penjelasan.."

Itu hanyalah budaya tempatan bukan ibadah. Setelah mereka berkuasa di Iran melalui Revolusi Islam, amalan sedemikian semakin berkurangan hasil tarbiyah ustaz-ustaz mereka. Begitu juga di wilayah kekuasaan HezbuULLAH di Lebanon.

Tetapi berbeza di Iraq, Pakistan, India dan Afghanistan yang kuasa politiknya tidak dipegang oleh ulamak. Amalan tersebut masih banyak. Biarpun ulamak-ulamak mereka telah cuba melarang, kesannya masih belum nampak walaupun berlaku pengurangan.

Elok juga kita muhasabah amalan kita. Kita berpuasa pun sebab nak merasai agar memahami penderitaan orang miskin yang kelaparan. Penghayatan kita tentunya lebih mendalam jika kita berpuasa demi memahami betapa deritanya Nabi kita saaw ketika dipulaukan selama 3 tahun oleh Quraisy Mekah. Sehinggakan umat Islam ketika itu memakan apa saja yang dirasakan basah di malam hari. Keesokan harinya, yang disangka basah itu rupanya tahi unta.

Kita berkhemah di hutan pun tentunya lebih bermakna jika kita ingin memahami betapa hebatnya pengorbanan tentera kita dan tentera Islam yang berjuang menegakkan agama kita.

Kita rasaikan apa jua kesakitan yang disimulasikan agar kita lebih memahami dan menghargai penderitaan orang lain yang mengalami penderitaan sebenar. Kita bangun tahajjud dalam keadaan mengantuk. Agar kita memahami betapa ibu kita tetap menninggalkan tidurnya biarpun badan letih dan mengantuk demi ingin menyusukan kita yang menangis laparkan susu ketika kita masih kecil.

Abah kata masa abah jadi pemidato Maahad Kajang, Ustaz Ghazali selalu berpesan,"Sebelum kita ingin membantah atau menyokong sesuatu hujah, fahamilah dulu hujah itu. Jika tidak, penghujahan kita takkan dapat pahala."

Semoga ALLAH mendekatkan kita lagi dengan maqam Taqwa. Doakan saya agar dapat bersolat tahajjud pada malam ini dan malam-malam berikutnya agar dapat saya rasai apa yang Nabi kita saaw rasai di keheningan malam yang sunyi.

Salawat

May 29, 2008 11:03 AM

Blogger rabiatul adawiyah sulaiman said...

salam,,
syukran sbb sudi berkongsi ilmu yg ada,sy bukan arif dlm ilmu agama ini,masih terlalu sedikit yg sy ada,:))

May 31, 2008 8:56 PM

Doakan kami agar dapat menjejaki kesan-kesan yang ditinggalkan Nabi kita saaw, yang ditajallikan melalui hamba-hambaNYA seperti Imam Khomeini.

Tiada ucapan yang dapat kami katakan. Tiada kasih yang dapat kami curahkan. Hanyalah doa yang dapat kami kirimkan. Buat ayahanda Khomeini yang meninggalkan kami sebelum sempat membelai wajah dan rambut kami. Seperti Fatimah Az-Zahra' ra membelai wajah dan rerambut Saiyidina Hasan dan Husain ra beberapa saat sebelum kewafatannya. Jangan lupa menyebut nama cucu mu ini tika Ahmad saaw dan Ali kw menziarahi mu di alam barzakh.

Salawat

7:19 PM