BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 31, 2011

Kebanggaan seorang hamba.

Alhamdulillah, jika Allah masih memberikan nyawa untuk hidup malam ini, tarawikh pertama untuk Ramadhan yang ke-20 akan saya kerjakan. Bagi menggambarkan perasaan saya ketika ini, terlalu sukar. Pastinya, saya terlalu dan amat gembira kerana masih bisa merasai detik-detik ini. Ramadhan ini adalah acara yang indah. Tuhan himpunkan manusia dalam pelbagai cara, untuk saling mengenal, saling membantu dan saling mendoakan.


Sedar atau tidak, dalam kita mengenang acara seperti ini, bagi menyemak semula perasaan pada Ramadhan yang lalu, perkara yang pertama terlintas adalah dengan siapa kita ketika itu, di mana kita pada waktu itu. Dan jawapan bagi soalan itu akan sekaligus menjawab, apakah perasaan serta emosi kita pada saat itu.

Jujurnya, Ramadhan yang lalu berlalu begitu sahaja bagi saya. Penuh kesedihan dan kesayuan. Ramadhan yang lalu menjadi saksi harapan diletakkan besar pada manusia, sedangkan pergantungan sebenar seharusnya hanya kepada Allah Taala, Tuhan yang mengetahui tiap-tiap sesuatu.

Apa pun yang berlaku dulu, tidak akan pernah menghalang saya untuk maju dan berubah. Biarlah Ramadhan kali ini jadi saksi penyerahan yang penuh buat Tuhan yang Satu. Ramadhan ini akan menjadi Ramadhan yang terbaik buat saya, sebagai seorang hamba yang tidak akan pernah jemu memohon dan meminta.

Agar pada Ramadhan yang akan datang, bisa saya menjawab, saya bersama Tuhan, saya ketemu Tuhan, saya berteleku di sejadah pada tiga perempat malam pada Ramadhan yang lalu. Bagi menggambarkan seluruh perasaan, saya bangga menjadi hamba yang taat dan redha.

Selamat Menyambut Ramadhan dengan hati yang ikhlas dan jiwa yang jujur. Semoga Allah memperlihatkan jalan yang lurus dan benar buat kita semua. Semoga bahagia hari ini akan berkekalan sehingga ke akhirnya. Amin.

0 Yorum var: