BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, July 12, 2011

32 minit

32 minit berlalu. Rahsia hati dibongkar. Air mata aku sudah kering, yang bersisa hanya sedu. Biar itu jadi sedu yang terakhir. Yang terakhir sehingga aku menjadi aku yang lain. Yang tidak lagi membuka ruang untuk manusia datang tanpa diajak dan pergi tanpa berpaling. Yang tidak lagi berdiri tidak berganjak dari titik kosong yang membunuh. Yang tidak lagi menipu diri sendiri atau menafikan tiap rasa yang hadir. Atau yang mematikan tiap cinta yang dikurnia.


Prinsip aku sama. Yang berbeza cuma caranya. Betul atau salah itu masih kerja Tuhan. Aku? Menilai dengan akal fikiran, dan juga iman! Yang pasti, aku tidak akan menafikan tiap rasa yang terbit dalam jiwaku tetapi aku akan pelihara ia dengan iman yang aku punya, walau iman itu nipisnya tidak terkata. Ia kekal menjadi milik Tuhan. Soal dosa dan juga pahala, biar iman aku juga yang menilai. Kerja akal dan fikiran? Memajukan diri ke hadapan, untuk ummah dan agama. Untuk diri sendiri yang pastinya.

Jihad yang paling utama adalah jihad untuk diri sendiri. Melawan perasaan, nafsu atau keinginan. Itu prioriti aku. Biar tidak difahami orang lain, aku tahu Tuhan fahami aku. Jadilah aku manusia yang paling dungu di mata kalian pun, aku tahu Tuhan tidak begitu. Biarlah langkah ini lambat, sekurang-kurangnya aku mahu lakukan sesuatu.

32 minit, aku tahu siapa aku sejak 19 tahun yang lalu. Dan aku tahu ke mana arah aku, untuk kiraan minit dan tahun yang mendatang. 32 minit, panggilan telefon Petaling Jaya - Cyberjaya akan mengubah hidup aku. Okay, sekurang-kurangnya mengubah sesuatu. Terima kasih sahabat.

4 Yorum var:

Anonymous said...

.......?

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Mahu lari dari kesedihan. (:

BuDaK said...

apa yg sedih akak oi..?

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Sedih dengan dosa yang menggunung dan masa depan yang samar. :(