BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, April 01, 2011

Rintihan seorang hamba.

Ini adalah rintihan seorang wanita yang menyerahkan seluruh jiwa dan hidupnya hanya untuk memupuk kecintaan pada Yang Maha Mencinta. Rintihan seorang Rabi'ah al-Adawiyyah.

"Ya Allah, Ini air mataku yang tumpah kerana menyesali dosa. Ini sujudku yang menginsafi rasa kehambaan diri. Ini tanganku yang memohon keampunan dan rahmatMu. Ini wajahku yang menghadap-Mu dengan rasa kehinaan. Air mataku, sujudku, tanganku dan wajahku ini sebagai saksi diakhirat, bahawa aku pernah merintih keampunan dariMu.

Jadikanlah air mataku, sujudku, tanganku dan wajahku ini sebagai pemayung ketika panas terik di Padang Mahsyar. Sesungguhnya tidak tertanggung olehku akannya. Jadikanlah air mataku, sujudku, tanganku dan wajahku ini sebagai pemberat ketika amalanku ditimbang. Sesungguhnya terlalu gentar hati ini untuk berhadapan dengan hisabMu. Jadikanlah air mataku, sujudku, tanganku dan wajahku ini sebagai penyelamat ketika dihumban ke dalam nerakaMu. Sesungguhnya tiada amalanku yang layak untuk menyelamatkan diri ini.

Tuhan, tiada amalanku yang dappat dipersembahkan sempurna kepadaMu kerana kebaikanku telah ditembusi kejahatanku. Melainkan hanya ini yang dapat aku persembahkan sebagai sebuah harapan; air mata penyesalan, sujud seorang hamba, tangan yang sentiasa mengharap rahmatMu dan wajah yang malu memandang-Mu.

Meskipun rayuan setinggi gunung namun kesangsian datang di celah harapanku padaMu. Apakah air mata yang mengalir seikhlas air mata penyesalan nabi Adam selama 200 tahun hingga bumi terbelah menjadi sungai? Apakah sujudku ini sehebat Uwais Al-Qarni yang merintih hingga dini hari? Apakah tanganku ini menadah serta bermohon seperti tangan Siti Mariam yang merayu ke hadrat Illahi? Apakah wajahku yang menghadap-Mu dengan rasa kehinaan? Semua kesangsian ini mendatangkan kegentaran di dadaku untuk menghadap-Mu tetapi hanya ini yang ada padaku."

Subhanallah. Ya Allah, jadikan kami hamba yang mencintaiMu melebihi dari cinta buat hambaMu. Amin.

2 Yorum var:

cOreTAn nUEk:) said...

salam .. rda .. serius .. interesting .. tkesan kot bc .. nak amek ko ny post ni ye .. bleyh ??

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

No problem. (: