BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, March 30, 2011

Bumi, hati dan manusia.

Aku berdiri di tengah-tengah jalan yang tidak kulihat penghujungnya. Saat kaki aku memijak tanah itu, mataku terus melihat kehijauan rumput dan birunya langit, tangan kuletakkan di atas dada. Ada degup jantung yang aku dengar. Dan aku tahu, dalam dada ini ada seketul daging yang bernama hati.

Bumi

"Apakah kamu yang lebih sulit penciptaannya ataukah langit? Allah telah membinanya Dia meninggikan bangunannya lalu menyempurnakannya. Dan Dia menjadikan malam yang gelap pelita dan menjadikan siangnya terang benderang, dan bumi sesudah itu dihamparkannya. Ia memancarkan daripadanya mata airnya dan menumbuhkan tumbuh-tumbuhannya, dan gunung-gunung dipancangkannya dengan teguh. Semua itu untuk kesenanganmu dan untuk binatang-binatang ternakmu." (Surah an-Naziat: 33)


Aku lihat diri, aku lihat bumi. Bumi adalah ciptaan Allah yang maha hebat. Di atasnya terpancar mata air yang bisa menumbuhkan tumbuh-tumbuhan. Jua terbina di atasnya gunung-ganang yang memberi lindung sejak Adam dan Hawa dipertemukan. Dan tersusun di setiap ruang, pokok-pokok yang memberi nafas buat insan. Bumi adalah ciptaan yang hebat, ia memberi kesenangan dan kemudahan buat keseluruhan ummat.

Tapi bagaimana bumi ini dijaga? Tangan-tangan manusia yang membakar api, memberi lompong pada ozon yang melindung. Bumi menjadi panas, sehingga isinya merasa terjejas. Kaki-kaki manusia yang mengejar pembangunan, tanah dipijak menjadi korban. Lautan yang indah menjadi gundah. Tangan dan kaki manusia yang memusnah.

Hati

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Aku pandang bumi, aku rasa hati. Hati ada kurnia Tuhan yang paling agung. Diletakkan iman dan nafsu bagi melengkapkan kejadian makhluk terulung. Hati itu yang memekarkan cinta pada Pencipta dan kasih sesama manusia. Ia yang menyuburkan sifat untuk terus bergelar hamba. Melahirkan gembira, sedih dan teruja bagi mewarnakan sebuah kehidupan. Ciptaannya jelas, untuk menerbitkan rasa bagi tiap-tiap perkara. Ia memanusiakan manusia.

Namun bagaimana kita menjaganya? Kaki yang menuju kejahatan meninggalkan kesan hitam di dalam hati, mewujudkan titik-titik noda yang akhirnya menggelapkan semua. Api ammarah yang membakar kesuburan hati dan jiwa, dengan dosa tangan yang tidak menghalang dosa yang dilihat dari tercipta. Kekosongan yang tidak pernah diisi dengan zikir padaNya. Semuanya menggelapkan dan mengotorkan hati. Tangan dan kaki manusia yang memusnahkan segalanya.

Manusia

Aku adalah manusia. Aku hidup di atas bumi Allah, dan aku punya seketul hati pemberian Allah. Kedua-duanya adalah dari Allah. Lalu aku lihat kedua-dua tanganku, aku pandang kedua-dua kakiku. Aku cuba menggerak-gerakkan ia dan aku terbayang selautan manusia berbuat perkara yang sama. Kita adalah manusia. Dari sebesar-besar bumi sehingga sekecil-kecil hati dalam diri, kitalah yang bertangungjawab dalam mencorakkan ia. Andai buruk jalan yang kita pilih, keindahan dan kesenangan yang bumi pernah berikan, sudah tidak tinggal sisa. Andai kotor jalan yang kita mahu, tidak ada lagi rasa kasih dan cinta pada Pencipta.

Bumi, hati dan manusia. Andai pencemaran bumi ini merentas dunia, maka kekotoran hati ini meliputi diri setiap manusia. Bukankah manusia itu sebaik-baik ciptaan, maka mengapa perlu merosak dan memusnah kebaikan ciptaanNya yang lain? Kita punya jawapan.

0 Yorum var: