BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, December 23, 2010

Aku mayat hidup!

Sedang aku buka warkah itu satu persatu, ada air hangat mengalir dipipiku. Selang beberapa saat, senyum aku melebar mengenang kenangan yang tidak akan pernah dapat dibayar oleh siapapun. Kemudian, tangis lagi yang kurasakan. Silih berganti seperti hujan yang datang di panas hari.


Aku mengalih pandangan pada aksara yang dilakar cantik, yang tidak pernah pudar dek masa yang kian berlalu. Ada genang dalam mata kecilku. Ya, sungguh ini suatu penyesalan. Penyesalan yang tidak dapat aku gambarkan walau dengan apapun. Walau dengan sejuta mata pena, tidak mampu aku luahkan menjadi bahasa tulisku.

Di sudut lain, aku tahu ini adalah balasan bagi insan yang tidak tahu bagaimana untuk bersyukur. Aku tahu ini ialah bayaran kepada kesedihan yang aku campakkan dulu. Bayaran buat manusia yang pernah tidak punya hati dan perasaan suatu ketika dulu. Ini adalah kekecewaan yang tertangguh buatku.

Aku simpan kembali kesemua warkah yang pernah menjadi jalan bahagia buatku. Aku letakkan ia di satu tempat yang istimewa yang tidak pernah aku ubah sejak berbulan lamanya, sejak dahulu. Isinya juga tidak berubah, hanya makna disebaliknya yang semakin hilang hari ke hari.

Aku tarik nafas dalam-dalam. Aku lihat getar tanganku beransur pulih, cuma titis itu kian deras. Aku sudah tidak punya hati dan perasaan. Tapi bukan untuk aku campakkan kesedihan pada sesiapa. Ia hanya buat insan seperti aku. Untuk memadam rindu pada setiap kebaikan yang pernah diperolehi. Suatu ketika dahulu.

3 Yorum var:

nurus sakinatul fikriah said...

wake up.

.yANa. said...

weyhhh..ayat cm author novel!! cayaa!

DOLCEshasha said...

mati hidup semula..