BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, November 15, 2010

Sekuntum Mawar dan Sekeping Hati.

Petang ini hujan lagi. Sedang aku mengamati bau hujan yang sungguh menenangkan, mataku tertancap pada sekuntum bunga mawar merah di dalam botol plastik berisi air. Mawar itu kian layu mencecah lantai meja di sudut kecil bilikku. Air nya tidak pernah berkurang, tapi semakin keruh. Coklat. Ah, ini semua salahku. Aku yang terlupa untuk memberikan sedikit matahari pada mawar itu. Bukan dari sesiapa, tapi ia dari seseorang yang aku cinta. Emak.


Cik burung hantu (=.=)

Jangan risau. Berapa kali sudah saya ingatkan. Ini bukan perlawanan! Ini adalah kehidupan yang di dalamnya tercipta sebuah persahabatan. Kita tidak pernah berlawan kata-kata siapa yang paling sedap dibaca. Kita juga tidak pernah bertanding siapa punya derita paling sengsara. Dan saya sememangnya tidak pernah ingin berlawan apa-apa. Kerana kita sedang menanggung derita yang sama! Dan kerana itulah tiap kali awak bingung, saya akan cuba leraikan. Bila saya gentar, awak meniup semangat buat saya. Biarlah berulang kali, atau beribu kali sekalipun awak mengucap kata yang sama. Saya tidak akan pernah bosan apatah lagi untuk benci, dan saya yakin awak jua begitu.

Kerana kita tahu, hati dan jiwa kita ibarat bunga mawar. Ia bukan dari sesiapa, tapi dari Allah yang paling kita cintai. Yang perlu kita jaga dengan sebaik-baik penjagaan. Yang perlu kita baja dengan seelok-elok makanan. Supaya ia tidak layu mencecah dasar yang paling hina, yang paling kita takut untuk dekati. Benar, kita sememangnya tahu. Tapi kita selalu lupa. Lupa untuk menyiram hati kita, lupa untuk mehangatkan jiwa kita dengan ingatan-ingatan yang telah Tuhan sediakan dengan percuma buat kita. Dan dengan sebab inilah, saya rela aksara itu diulang-ulang. Biar bernanah telinga kita. Biar berdarah air mata kita. Selagi kita hidup, saya mahu kita saling mengingatkan! Sekurang-kurangnya walaupun kita tidak berjalan, kita tetap bergerak mengangkat tangan untuk berdoa. Dan walaupun kita tidak bergerak, sekurang-kurangnya Allah akan mengangkat kita lebih tinggi dari tempat kita terjelepuk ini. Sampai bila pun kita tidak akan tahu bila penderitaan ini akan berakhir. Tapi yakinlah, kita sentiasa tahu bagaimana untuk pergi jauh darinya. Kita cuma perlu saling mengingatkan.

Aku capai bunga mawar itu. Aku cium buat kali terakhir sebelum aku campakkannya ke dalam bakul sampah di tepi bilik mandiku. Bukan untuk membuang kasih dan cintaku pada emak. Aku cuma sudah tidak sanggup untuk melihat suatu hari nanti kelopaknya pula akan satu persatu jatuh menyembah bumi hanya kerana sebuah kelalaian. Tuhan jangan sampai aku jijik dengan jiwa sendiri!

Dari Anas berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: "Tolonglah saudaramu yang berbuat zalim atau yang dizalimi." Mereka bertanya: "Wahai Rasulullah, kami menolong orang yang dizalimi maka bagaimana kami menolong orang yang menzalimi?" Rasulullah bersabda: "Kamu menahan perbuatannya." (Hadith Bukhari)

Cik burung hantu/ Nurus Sakinatul Fikriah, kita hanya perlu yakin dengan kekuatan yang kita ada. Cukuplah menzalimi diri. Maaflah tak daring pun entry ni. ;p

6 Yorum var:

qilamahadi said...

tetib arindu rda
hahaha

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Qila, really? Hehe. Malunyaaa.

Nanti kita set jumpa nak? Dengan Fara and Haidar sekali! (:

nurus sakinatul fikriah said...

sekuntum mawar merah! Haha. Its about time to change [yeah i know, been repeating the same clause since forever, screw me]. Lets do it together :)

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Hahaha, bukan setangkai eh? Alamak, dah lupa lah simpulan bahasa.
-___-

Indeed! Jom Nurus jom!

haidar said...

rdannn..okeh rojer,,kte jumper bersama2..hee

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Haidar, jangan nak RDAN sangat lah. (: Thanks for everything. (: