BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, October 25, 2010

Permudahkanlah.

9 tahun yang lalu merupakan permulaan saya dalam menentukan hidup. Pada ketika itu, saya bercita-cita untuk menjadi seorang lawyer. Benar, saya tidak tipu. Kalau tak percaya, saya boleh tunjuk buku biodata yang saya bangga-banggakan dulu. Mulai dari saat itu, saya boleh dikatakan bertekad mahu mencapai cita-cita saya.


Pada tahun ketiga memasang cita-cita, dalam diam saya kagum dengan kesugguhan dua orang kakak saudara kembar saya. Siti Hajar dan Siti Aishah. Mereka ketika itu menuntut di SMKA Sharifah Rodziah, Melaka. Sejak dari itu, saya tahu saya sudah mula memasang impian untuk menyambung secondary school di sekolah asrama.

Berbekal result yang cukup cantik ketika itu, saya menerima tawaran belajar di SMKA Simpang Lima, Sungai Besar. Gembiranya bukan kepalang, terasa sedang menjejaki alam dewasa. Padahal baru meningkat remaja. Sedang saya mula serasi dengan kesederhanaan sekolah luar bandar itu, ayah dan ibu datang membawa perkhabaran baru. Ada satu lagi tawaran untuk ke MRSM Kuala Kubu Bharu.

Kata ibu, saya punya masa seminggu untuk berfikir. I was belong to a herd mentality at that time so I chose to stay. Selesai tingkatan tiga di Sungai Besar, saya memilih jalan untuk keluar dari sekolah itu. Ini adalah cadangan ayah dan ibu. Sebabnya mudah, jauh. Jadi saya meneruskan alam persekolahan di SMKA Maahad Hamidiah, Kajang.

Selepas result SPM diumumkan, saya sedikit kecewa dengan banyak penyesalan. Namun ia terubat apabila saya mendapat tawaran Asasi Undang-undang di UiTM. Lihat, cita-cita saya 9 tahun dahulu sudah semakin dekat. Saya gembira tidak terkata. Biarlah saya belajar di universiti bumiputra sekalipun. Saya tetap gembira.

Namun ia bukanlah semudah yang saya pernah sangka. Justeru saya mohon doa dari kalian yang membaca, agar urusan saya dipermudahkan olehNya. Saya menerima takdir Allah dengan rela dengan mengharapkan yang terbaik dariNya. Jika Dia tidak memberikan apa yang saya suka, saya mohon berikanlah rasa cinta pada apa yang saya ada. Kerana sesungguhnya Dia Maha Mengetahui tentang hamba-hambaNya.

"You may dislike something while it is good for you, and it may be that you love something while it is bad for you, and Allah knows (it) and you know (it) not." (al-Baqarah:216)

11 Yorum var:

DOLCEshasha said...

Ya Allah, permudahkan segala urusan hambamu.. Ada rezeki, tak kemana. HE knows d best for us. I.allah...

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Sha, thanks so much for the doa. Ily. (:

atok said...

mudah mudahan~

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Atok, thanks. Aminn. (:

qilamahadi said...

InsyaAllah rda

FS said...

Insya-Allah Rda, dah usaha kan? ;)

beruang said...

insya Allah leh rda.
keep pray to HIM.

ini p/a/n/d/a o.k!! said...

HE knows what is the best for you.keep on praying ok darl?? :P

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Qila, thanks.
FS, InshaAllah. I hope the efforts will pay. (:
Bear, thanks so much. I keep it in my mind. (:
Mr Stakler, InshaAllah. (:

Anonymous said...

anam=fine sedih ;(

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Anam, awat sedih? Doakan aku nooohh.