BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 30, 2010

This is true, I just love you.

I just realized something, I'm not good on showing how much I love my beloved one. I'm not good in telling them how much I care, how much I want them to be always with me.


I hate to say good bye because it's like we will never see each other anymore. I hate to cry, because I don't want them to be the reason I sad. I just hate this situation.

You guys are the best moment I ever had. You guys are more than my friends. You guys are here, deep in my heart. In a special place that I'll never forget. You guys are someone that I can hold onto. You guys are just true.

Thanks for everything guys. I love you. :')



Tuesday, September 28, 2010

The memories are here.


Happy End of Semester!

p/s; Sobs sobs.

Friday, September 17, 2010

Perang! #1

Badar; perang pertama dalam sejarah Islam. Inilah dia perang untuk menguji keimanan, jatuhnya dalam bulan Ramadhan. Ramadhan juga adalah Ramadhan yang pertama. Setelah itu, berhadapan pula dengan perang Uhud. Perang yang berbaur dendam. Perang yang telah menyaksikan luka Rasulullah, yang melihatkan syahidnya Hamzah. Perang yang mengajar kita; benar orang tamak akan selalu rugi. Kemudian, perang ketiga dalam sejarah; Perang Khandak. Inilah masanya Salman al-Farisi, lelaki Parsi menerangkan strategi. Ya, Islam menang sekali lagi selepas Badar.


Selepas itu kita menyaksikan sejarah peperangan dalam Islam. Bagaimana Khalid al-Walid yang dilantik menjadi panglima tentera Islam, sehingga beliau dilucutkan pada zaman Umar al-Khattab. Yang sentiasa mahukan syahid namun matinya di atas baringan. Kita juga mendengar sejarah bagaimana Salahuddin al-Ayubi yang menakluk Jerusalem, menentang tentera Salib sehingga Islam berada di mercu, memayungi dua per tiga dunia.

Zaman berganti zaman. Konsep peperangan ini masih belum berakhir. Cuma kini mungkin ada sedikit bezanya. Kerana dulu, perang ini adalah semata perang dengan kaum Quraisy, Yahudi. Mungkin kerana dulu, perangnya lebih extreme. Dengan pedang, dengan kuda, dengan perisai. Sekarang? Masih berperang dengan kaum Yahudi. Tapi lebihnya pada ideologi. Manusia pandang Islam seperti tikus. Menikus pada hak sendiri. Tapi apa bezanya dahulu dan kini? Islam berperang dengan Islam sendiri. Sehingga suatu saat, manusia yang baru ingin mengenal Islam keliru tentang agama suci ini.

Wahabi, ahli sunnah wal jamaah, shiah. Pelbagai lagi. Solat pada arah yang sama, kaabah. Tapi kadang-kadang soal akidah pun sudah lain benar. Akibat terlalu banyak mengkaji, sehingga yang asas selalu dibiar ketepi. Pokoknya, umat Islam hari ini sudah tidak satu lagi. Masing-masing punya ideologi sendiri. Kepala keras mengalahkan batu. Hati pula yang batu. Sebab itu berlaku perang ideologi, kefahaman, kepercayaan. Perang lidah. Benarlah, lidah mampu mengheret kita ke neraka. Hanya dengan lidah, dan satu ayat memperolokkan Islam. Masing-masing tidak mahu kalah, masing-masing mahu pertahan hujah, akhirnya penduduk Palestin yang mengalah.

Islam itu mudah, untuk difahami, untuk diamali. Tudung itu wajib. Apa lagi?

p/s; Perlu banding bezakan soal akidah, soal ibadah, dan soal hati.
p/ss; Emo sikit bab tudung ni.

Thursday, September 16, 2010

G


My short-term goal is:


Doing revision for my finals!

p/s; Selamat Hari Malaysia.
p/ss; Rindu debat! (:

Monday, September 13, 2010

Usang.

Aku mengamati wajah itu.
Wajah yang dulu pernah aku letakkan sebuah cinta dan harapan.
Pada kehidupan.
Tapi aku lihat makin pudar cinta itu.
Makin sepi harapan dulu.

Aku cuba lagi mengamati wajah itu.
Wajah yang pernah aku tinggalkan seribu satu memori abadi dalam jiwaku.
Tiap-tiap satu titip kenangan aku lihat cuma tinggal bayangan.
Bayang yang kian jauh untuk aku gapai dengan tanganku, untuk aku kejar dengan kakiku.

Lagi aku cuba.
Aku seakan pernah memberikan sedikit bahagia.
Bersama angin lalu aku tinggalkan senyuman dan hilai tawa.
Namun cubaan kali ini hanya menampakkan titis air yang jatuh dari mata berkaca.
Deras sekali.

Aku mahu lagi, mungkin ini yang terakhir.
Bisik aku pada jiwaku.
Aku pandang wajah ini kerana aku pernah melihat saat cahaya datang menerpa, langit cerah kian cerah. Pelangi yang indah senantiasa ada. Pernah.
Kini yang kulihat hanya warna gelap di bawah matanya, dahi yang kerut bukan seribu tapi sejuta.
Kelihatan sakit yang derita.

Aku sudah tidak mahu lihat lagi.
Aku terus berpaling dari cermin usang itu.
Dengan sedikit rasa redha.

Sunday, September 12, 2010

Cerita Syawal

My favourite port for this Aidilfitri. Tangga.

One happy family. Oh, kitorang memang tak pernah pakai sedondon.


Dengan si Akif, jiran sebelah. Our first guest. Sebab Kak Lang yang angkut dia datang rumah. Very cute.

I malas nak cerita, malas nak type. Sebab I sakit hati dengan laptop yang I tengah guna ni. Lembab tak ingat. Memang wajib humban.
p/s; I took 3 hours to post about this because of this laptop.

Thursday, September 09, 2010

Entri Malam Raya.

Suatu ketika dahulu, saya pernah menganggap hari raya adalah semata-mata untuk bersuka ria. Manakan tidak, baru awal puasa satu family sudah bersiap-siap membeli baju baru untuk persiapan hari raya. Biasanya seminggu sebelum raya, mak dan abah dah mula mengarahkan kami adik-beradik mengemaskan pakaian untuk pulang ke kampung di Terengganu. Dibawa pulak seplastik besar mercun dan bunga api yang abah beli dari kawannya.

Duduk 8 jam dalam kereta memang favourite kami adik-beradik. Biarlah kaki kebas dalam kereta pun, yang penting nak balik kampung. Sampai je kampung, mesti ada orang sambut. Seminggu puasa di Terengganu cukup memuaskan hati saya. Berbuka awal 2-3 minit. Tibalah malam raya, pakat ramai-ramai pasang pelita, main bunga api, mercun dan meriam buluh. Yang paling besar selalunya jadi ketua. Malam raya jugalah masa nak ber-pillow talk tak ingat dunia. Tapi seronok betul.

Pagi raya memang meriah. Lepas solat sunat Aidilfitri, beratur panjang nak dapat duit raya dari pakcik dan makcik. Salam-salam. Bergegar jugak lah rumah papan tokki dan nenek, semua pakat nak berlari dalam rumah. Then, siap sedia nak ziarah rumah saudara mara dan jiran tetangga. Masuk rumah, bukak balang kuih sambil tunggu air. Air siap. Chit chat kurang lebih. Mintak izin, nak balik. Beratur untuk salam, sambil dalam hati monolog sendiri. "Mintak-mintak bukan samah (baca; 50 sen)."

Sekarang? Dah lain. Kampung masih ada, tapi atuk, nenek, tokki and nenek yang takde. Bagi saya, raya bukan sahaja untuk bersuka ria. Ia lebih dari segalanya. Ia adalah hari kemenangan buat kita. Ia hari kesyukuran untuk semua umat Islam. Malam raya pun berbeza. Masih ada bunga api, masih ada mercun. Tapi bukan saya yang bermain. Giliran mereka pula, generasi di bawah saya.

Saya? Tolong sikit-sikit di dapur. Kemas rumah, masukkan kuih dalam balang, masukkan duit dalam sampul (ini semua favourite saya). Paling penting, saya lah yang gosok baju semua orang. Satu rumah. Kalau 10 orang, 10 pasang lah saya gosok. Ada 5 families kat rumah saya, baju 5 families lah yang saya gosok.


Malam ini lagi berbeza. Beraya di PJ. Tiada saudara mara macam sebelum ni. Yang ada cuma jiran. Bertakbir raya di rumah saya. Baru selesai, semua sudah pulang.

Saya sudah besar rupanya. (Perlukah?? Haha.)

Selamat Hari Raya maaf zahir dan batin.

Tuesday, September 07, 2010

Tuhan!


Tuhan, tunjukkan aku. Apa itu cinta? Bagaimana untuk aku mengenali cinta?

Tuhan, aku mahukan yang hakiki. Cinta yang sejati. Di mana dapat ku cari?

Tuhan, andai saling mengasihi itu cinta yang sejati aku mohon Kau bukakanlah pintu hatinya untuk mengasihi aku. Aku mahu dia yang menjadi cinta sejati buatku. Aku ingin sekali berada dekat dihatinya. Aku mahu sekali menjadi miliknya. Yang halal buatnya.

Ya Tuhan, kalau cinta suci itu adalah saling melengkapi Kau kuatkanlah hatiku, Kau kuatkanlah jiwaku. Aku mahu sentiasa di sisinya. Menjadi seseorang yang bisa berada pada saat dia jatuh, pada saat dia lemah. Aku mahu kami saling melengkapi. Yang mampu saling membimbing ke jalanMu.

Oh Tuhan, seandainya cinta yang agung benar tidak perlu dilafazkan Kau tunjukkanlah jalan untuk kami saling meluahkan bahasa cinta kami. Jalan supaya kami saling mencintai tanpa melafazkan. Kerana aku begitu takut untuk katakan, aku benar cinta padanya.

Tuhanku, kalaulah pengorbanan itu bukti cinta yang hakiki kau berikanlah kesabaran yang tinggi kepada aku. Berilah kesanggupan untuk aku korbankan segalanya demi cinta hakiki dari Mu, oh Tuhanku. Kau berikanlah seseorang yang lebih baik dari ku kepadanya. Kerana aku ingin sekali melihatnya bahagia. Walau dari jauh sekalipun.

Ya Allah, jika apa yang aku rasakan tika dan saat ini hanyalah sebuah perasaan biasa, atau cuma keinginan untuk memiliki Kau hilangkanlah rasa ini. Kau lenyapkanlah ia dari hati dan jiwa jahilku ini. Kau benamkanlah ia ke dasar yang paling dalam yang Kau punyai. Jauhkanlah ia beribu batu sekalipun dari diriku. Berikanlah sedikit rasa redha dengan ketentuanMu kepadaku. Aku ingin sekali menjadi insan yang redha. Yang percaya, ujianMu hanyalah untuk mereka yang benar-benar mampu menghadapinya. Aku percaya pada jodoh takdir yang telah Engkau lakarkan pada daun-daun hambaMu.

Monday, September 06, 2010

Dulu-dulu

Minyak dan air, bercampur.

Dulu kan, masa I kecil I ingat bulan puasa dan raya Aidilfitri mesti jatuh masa cuti sekolah. Bulan 12. Best sangat sebab lepas raya dah tak payah pergi sekolah. Boleh balik kampung lama-lama. Tapi rupanya I salah. Masa I darjah 5 baru I tahu puasa dan hari raya makin lama makin awal. Sebab ikut calendar Islam, bukan calendar Masihi.

Dulu, setiap kali awal puasa I mesti nak balik kampung Terengganu. Sebab kalau tengok waktu berbuka puasa kat TV, Terengganu awal beberapa minit dari KL. I nak bukak puasa awal, I berkira walaupun 1 minit so I nak balik kampung Terengganu. Tapi mak selalu kata Terengganu tu jauh. 8 jam, zaman tu.

Masa I kecil dulu, I selalu taknak bangun sahur. Mak and ayah akan prepared the foods untuk kami adik beradik. Bila dah siap semua, baru kejut kami. Tapi I yang paling payah nak bangun. Kalau I cakap taknak sahur mesti my mum berleter panjang. Dia cakap kena sahur, kalau tak nanti I mintak bukak puasa pukul 12 tengahari. So, I pun turun tangga dengan mata tertutup.

Dulu, masa I kecil I ingat setiap kali raya wajib balik kampung. I suka balik kampung Terengganu sebab rumah nenek kat tepi pantai. Ramai sepupu, boleh mandi laut masa raya kedua. Boleh mandi air perigi masa hujan. Tapi bila semua dah takda, baru I tahu raya kat PJ pun boleh jugak.

Masa dulu, I selalu excited setiap kali dapat card raya dari pakcik-makcik I. Siap gantung-gantung dalam bilik lagi. Bangga tu. Sekarang, semua pakat nak tag card raya kat facebook. I pun bakal buat 2-3 hari lagi.

Dulu I selalu tidur awal sebab nekad nak bangun sahur tanpa dikejut oleh mak dan ayah. Tapi sekarang, tidur lah pukul berapa pun memang I liat nak bangun.

Bye, nak sambung tengok Gossip Girl Season 1 for the third time.
-___-

p/s; Cantik kan gambar kat atas tu? Memang kebaikan selalu dirosakkan dengan kejahatan bukan? Sehingga kebaikan tidak lagi dilihat sebagai kebaikan.

Sunday, September 05, 2010

Puasa!

Hey! Puasa lah!

Ya Allah, berilah kesabaran yang tinggi ke padaku pada bulan yang mulia ini. Amin Ya Rabb.

p/s; Gambar tiada kena mengena langsung.

Friday, September 03, 2010

Dalam Kenangan



Blog ini hanya memerlukan entry yang jujur dan ikhlas. Bukan untuk sesiapa tetapi untuk pemiliknya jua. Kalau ada sesiapa yang mendapat kebaikan dari blog ini, maka syukurlah. Kalau ada yang beroleh keburukan, mohon seribu kemaafan.

p/s; Background hitam kerana lebih simple dan firm. Haha. Motif sangat.

Thursday, September 02, 2010

Open House


Hey you all. Sekarang tengah kelas Global Issue, tapi... Okay, actually mood raya I memang tengah membuak-buak ni. Mana tak nya, setiap malam dok pasang lagu raya. Siap buat video nyanyi lagu raya lagi dengan roommates I. So, sempena nak raya ni I tiba-tiba teringat juadah-wajib-mak-I kalau buat Open House. Untuk tahun ni, tak tahu lah buat Open House ke tak, tapi kalau I buat silalah datang!

Laksa Penang. Laksa Penang ni, hari biasa famous, bulan puasa famous, pasar malam famous, open house pun famous jugak. Untunglah apek cina tauke laksa.

Lemang. Kalau pandai buat, memang sedap. Kalau tak, boleh jadi keras boleh jadi lembik sangat. Duduk kampung memang best sebab boleh bakar lemang sendiri. Tapi kalau duduk rumah taman macam I, buat lah kalau nak raya dalam jail.

Rendang. I suka semua jenis rendang. Especially kalau makan dengan nasi impit. Memang terbaik lah. Tapi my mum selalu masak rendang ayam. Wohaa wohaaaa. Meleleh ayaq liuq ni.

Lontong. I tak berapa nak suka lontong ni. Kalau makan pun, stock tak campur dengan kuah kacang. Kenapa entah, tak pandai makan campur-campur.

Nasi minyak, acar and ayam masak merah memang gandingan termantap. I ingat lagi Raya 2002, masa tu I darjah 5. I ulang makan nasi minyak my mum lebih kurang 7 kali kot. Memang terbaik, makan tak pandang kiri kanan dah.

Ketupat pulut. Kalau kat rumah I, manusia paling pakar buat ketupat pulut is my big brother. My mum pun tak sehebat dia kalau bab nak ikat-ikat ni. Harga ketupat pulut ni kat kampung I, Kuala Terengganu serious murah gila.

Nasi impit dan kuah kacang. My mum tak pro sangat buat kuah kacang, tapi boleh blah lah. Ada jugak lah orang mintak bawak balik. -___- Rasanya menu ni yang paling wajib sekali setiap kali pagi raya and open house.

Last but not least is nasi dagang. Ni memang menu terulung my mum sebab nasi dagang lah yang buat my mum famous kat kawasan rumah. Kalau kata nak buat open house, mesti orang request nasi dagang as the main menu. My mum pun layankan je, pahala besar bagi orang makan ni.

p/s: Ni antara menu yang paling I suka. Ada je lagi yang takdak dalam gambar seperti soto, bihun sup etc. Korang suka yang mana?