BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, April 07, 2010

Kiri dan kanan

I'm suddenly thinking of being more serious in making entry for this blog because I know, blogging also is one of the medium to give the opinion and to share the extra knowledge with others. Looking to the title of the entry; 'Kanan dan Kiri' or Right and Left. (the word 'and' should be replaced with the word 'or' I guess) I am very sure, different people are analyzing the topic in the different ways. The socialist , may think about how to choose between right and left, right and wrong, good and bad. And I chose this title as the entry of the day, because i have watched The Oprah Winfrey Show at Hallmark Channel in this morning and the guest of the day was Mr. Bill O'Reilly who is the host of the most famous America News (Fox).Bill O'Reilly ni lebih mempolitikkan issue kiri dan kanan dengan meletakkan kanan sebagai parti haluan kanan (government) dan kiri sebagai parti haluan kanan (opposition).

Biar saya (gunakan saya untuk lebih formal) buka mata anda semua untuk tidak membatalkan pembacaan kerana bagi saya ini bukan satu penulisan yang terlalu berat untuk kita baca dan faham tapi ia merupakan satu tulisan yang sangat penting untuk kita terus celik dan buka mata tentang isu dunia. Melalui tontonan tadi, saya simpulkan begini. Bill O'Reilly merupakan seorang political commentator yang sangat pro-government (maksud saya, the government of US) yang hadir dalam Oprah Winfrey Show adalah untuk memberi keraguan kepada seluruh penyokong atau silent opposition yang datangnya dari kalangan rakyat America itu sendiri. Show tersebut membincangkan tentang issue perang budaya. Bill memecahkan rakyat US kepada dua budaya (saya lebih setuju jika ia dipanggil 'kefahaman') besar; Tradisionalist (T) dan Secular Progressive (SP) golongan T dikatakan golongan yang majoriti dengan kefahaman bahawa US merupakan sebuah negara yang baik, yang menjaga keamanan dunia, dan menjaga hak-hak rakyatnya. Manakala golongan SP pula dikatakan satu golongan yang mahukan perubahan dan pembaharuan kepada US. Beliau dilihat cenderung ke arah golongan T dengan memberi contoh tentang perbandingan muzik di America. Pada 80's masyarakat di US ketika itu hanya mendengar muzik jenis temptation tapi sekarang muzik rap dan r&b berleluasa sekali. Itu yang dikatakan perubahan dan pembaharuan yang golongan SP mahukan.

Penonton mempersoalkan bagaimana dengan golongan tengah (middle) yang wujud antara kedua-dua golongan tersebut. Golongan tengah yang tidak sepenuhnya bersetuju dengan golongan T dan golongan SP. Bill sekeras-kerasnya membantah perkara tersebut kerana menurut beliau kita perlu ada keputusan. Kiri atau kanan. Berlaku seakan sesi perdebatan di antara Bill dan juga penonton dalam rancangan tersebut dan kelihatan Oprah seringkali menenangkan kedua-dua belah pihak. Penonton memanaskan lagi dengan issue serangan di Iraq. Mengapa Iraq yang menjadi sasaran US sebagai mangsa perang mereka di zaman pemerintahan presiden Bush? Bill kelihatan menggelabah dan penonton juga menyedarinya. Bill pada mulanya menjelaskan US menyerang Iraq adalah kerana faktor nuclear di Iran dan mengapa US memilih Iraq sedangkan Iraq bukanlah Iran dan sebaliknya. Bill menjelaskan lagi, sepertimana US menyerang Afghanistan, Iraq juga menjadi sasaran kerana memandangkan Iran merupakan satu kuasa besar dan juga musuh terbesar yang menentang US, mereka memerlukan political strategy untuk mengalahkan Iran dengan melakukan serangan dan perang ke atas Iraq dan Afghanistan. Kerana, kedua-dua negara itu letaknya kiri dan kanan Iran. Bagi saya, ini mungkin cara mereka menekan presiden Iran Ahmadi Nejad yang enggan mengalah dengan kuasa besar America. Maknanya, Iraq dan Afghanistan di perang adalah kerana nuclear di Iran.

Persoalan kiri atau kanan adalah tentang pilihan. Kalau kita memilih di tengah-tengah, we have to state a good reason. I do agree when Bill was telling that everbody must has the firm desicion tapi saya rasa, bila kita memilih di tengah-tengah juga satu keputusan. Bagaimana kalau kedua-dua pilihan yang diberikan tidak memenuhi tuntutan? Dari terpaksa memilih, lebih baik berdiam di tengah-tengah. You have to judge the show by yourselves, in fact you're all good in making jugdment.

Kesimpulan yang dapat saya buat melalui show tadi, we're always have our rights to choose what is the best thing and the best desicion to control our lives. Politic sentiasa melakukan drama didepan kita, and it depends on ourselves to accept it.

p/s; I keep this entry in my draft for about 6 months and now, I have to post it.

11 Yorum var:

amaa said...

whoa hebat post kau kali neh weyhh. terngangaa aku ;DD

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Amaa, haha. Siot ahhh. ;p

NAZ said...

terbaik wookk :) tak rugi 6 bulan purnama haha

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Naz, haha. Thanks. :)

nurus sakinatul fikriah said...

hidup adalah tentang membuat pilihan ;)

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Nurus, haha. The best quote that brings me to the tournament. :)

Salina said...

i'm impressed with ur english sis n a good topic to discuss.nice post :)

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Irs, haha, Thanks. Just a simple try. :)

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Irs, haha, Thanks. Just a simple try. :)

dylakamil said...

Gila hebat kau dpt cakap pasal hal mcm ni. No worries, pasti degree di shah alam :D

Rabiatul Adawiyah Sulaiman said...

Dyla Kamil, amin. Please pray for that. :)